Wednesday, September 9, 2015

5 Sebab Ibu Hamil Boleh Terus Menyusukan Anak. Sebab No 4 Yang Paling Indah!



Orang tua-tua selalu cakap ibu yang sedang mengandung tidak boleh susukan anak yang sedia ada. Kononnya takut bayi dalam kandungan ibu boleh mengalami kecacatan dan sebagainya. Benarkah fakta tersebut? Baca fakta yang diberikan oleh Siti Nur Suraya Mohamed ALi, IBCLC atau Pakar Laktasi terkenal berkenaan penyusuan ketika ibu sedang hamil.

1. Dapatkan maklumat 

Susu ibu bukan sumber tenaga utama bagi bayi yang berusia enam bulan ke atas lagi. Ini kerana bayi sudah mula makan dan memperoleh khasiat yang diperlukan daripada makanan lain selain daripada susu ibu. Oleh itu ibu tidak perlu risau tentang zat pemakanan anaknya. Penyusuan susu ibu tetap diteruskan demi memenuhi keperluan emosi kedua belah pihak. Selain dari itu penyusuan susu ibu tidak mempunyai kaitan dengan risiko keguguran.


2. Puting sakit

Memang normal sekiranya ibu hamil mengalami ketidakselesaan  pada bahagian puting setiap kali menyusukan bayi. Ini kerana puting menjadi lebih lembut dan membesar semasa hamil sebagai persediaan menyusukan bayi dalam kandungan nanti.


3. Posisi yang selesa

Akibat pertambahan saiz pada bahagian perut dan keadaan fizikal yang kurang mengizinkan, ibu perlu menyesuaikan diri dengan beberapa jenis posisi penyusuan mengikut keselesaan. Biasanya, posisi mengiring dan meletakkan sebiji bantal pada bahagian belakang badan mungkin dapat membantu ibu kekal selesa semasa menyusu.


4. Nikmati saat indah

Tangan si kecil yang meraba bahagian tubuh anda semasa menyusu ada antara saat indah sepanjang penyusuan. Walaupun sedang menyusu, berbuallah dengan anak. Beritahu yang anda kini sedang mengandungkan adiknya di dalam perut. Biarpun masih kecil, dia dapat memahami apa jua yang diperkatakan. Sekurang-kurangnya ini dapat mengurangkan perasaan cemburu.


5. Tanam azam

Penyusuan anak sedia ada ketika hamil adalah selamat! Itu fakta yang perlu ibu semua tahu. Selepas anak dalam kandungan dilahirkan, teruskan penyusuan. Kedua keadaan in dikenali sebagai tandem nursing. Ibu boleh menyusukan kedua anak atau lebih. Tanamkan azam untuk melakukannya sejak awal diri disahkan hamil lagi.  Tandem nursing bagus kerana ia membantu ibu mengurangkan risiko bengkak susu di mana anak yang lebih besar mempunyai kemahiran untuk mengosongkan payu dara.

Perhatian Bagi Ibu Yang Sedang Mengandung Dan Yang Mempunyai Anak Dibawah Usia 5 Tahun!!!

Mahu Anak Anda Pintar & Pandai Membaca Sebelum Masuk Tadika?

Sila Klik Gambar Sebelah!


Sumber : PaMa

No comments:

Post a Comment