Friday, October 3, 2014

Ibu Hamil Perlu Ambil Tahu Tentang Kencing Kotor Ketika Hamil


Siapa pernah mengalami tentu sedia maklum bagaimana rasa sakitnya dijangkiti masalah kencing kotor. Kesakitan apabila membuang air kecil menjadikan proses tersebut pengalaman  yang memeritkan.
Masalah jangkitan selepas bersalin adalah satu hal yang boleh berlaku di mana jangkitan boleh melibatkan paru-paru, rahim, saluran kencing atau buah pinggang, luka bersalin sama ada luka pembedahan atau luka koyakan pada faraj, jangkitan pada betiks/kaki dan juga jangkitan pada payu dara.
Wanita yang baharu lepas bersalin lebih mudah untuk mendapat masalah kencing kotor dan ia adalah antara penyebab sakit dan demam selepas bersalin. Ini kerana semasa hamil, salur kencing urethratertekan oleh bayi yang membesar menyebabkan kencing tertahan (urine retention), dan semasa proses bersalin mungkin berlaku kecederaan atau trauma  urethra menjadikannya bengkak dan lebam.
Dalam masa yang sama, ibu mengalami sakit pada luka bersalin/episiotomi menyebabkan dia menahan kencing. Jika ibu ada mengambil ubat penahan sakit epidural ia turut boleh menyebabkan rangsangan saraf ke pundi kencing terganggu seterusnya ibu tidak terasa hendak kencing.
Kebanyakan kencing kotor adalah jangkitan kuman pada pundi kencing (cystitis), dan jika jangkitan ini tidak dirawat ia boleh merebak ke buah pinggang (pyelonephritis). Bila seseorang mendapat masalah ini, biasanya dia akan mengalami rasa sakit dan pedih semasa membuang air kecil, kerap kali kencing dan kencing yang tidak lawas.
Jika jangkitan sudah merebak ke buah pinggang seseorang itu akan mengalami demam yang tinggi dan sakit di bahagian belakang. Kadang kala boleh rasa loya dan muntah-muntah. Lebih kurang lima peratus wanita selepas bersalin mengalami masalah ini dan ia lebih tinggi sekiranya seseorang itu ada kateter iaitu air kencing dikeluarkan melalui tiub.
Kebanyakan masalah kencing kotor adalah disebabkan oleh kuman yang merebak dari luar (ascending infection) dan kencing tertahan (urine retention).

Bagaimana mencegah masalah kencing kotor
* Masalah kencing kotor boleh dicegah dengan memastikan minum air yang cukup dan jangan menahan kencing iaitu bila ada rasa untuk kencing terus pergi membuangnya. Air minuman membantu mencairkan air kencing anda dan memastikan bahawa anda akan membuang air kecil lebih kerap - membenarkan bakteria akan dibuang dari saluran kencing anda sebelum jangkitan boleh mula.
* Dalam masa yang sama,terutamanya  untuk ibu-ibu yang baharu lepas bersalin, pastikan kebersihan bahagian kemaluan/perineum dijaga dengan sempurna.
* Jika anda mengelap air kencing, mulakan dari depan ke belakang. Berbuat demikian selepas membuang air kecil dan selepas pergerakan usus membantu mencegah bakteria di bahagian dubur daripada merebak ke faraj dan uretra.
* Kosongkan pundi kencing anda sejurus selepas persetubuhan. Minum segelas penuh air untuk membantu bakteria dikeluarkan.
* Elakkan produk feminin yang berpotensi untuk membawa mudarat seperti menggunakan semburan deodoran atau lain-lain produk feminin, seperti douches dan serbuk, di kawasan kemaluan kerana ini boleh merengsakan uretra.
Sumber : PaMa

No comments:

Post a Comment