Thursday, September 18, 2014

11 Makanan yang Perlu Dielakkan oleh Ibu Menyusu



Walaupun ramai wanita yang sangat sedar apa yang mereka makan semasa kehamilan mereka , sebahagian daripada mereka lupa bahawa terdapat juga beberapa garis panduan pemakanan yang mereka perlukan untuk mengikuti ketika penyusuan badan juga.

ASAS PENYUSUAN

Penyusuan adalah disyorkan dengan meluas kerana banyak manfaat kepada kesihatan. Malah, bayi susu ibu mempunyai risiko lebih rendah untuk mendapat penyakit seperti virus perut dan jangkitan telinga. Kanak-kanak yang diberikan susu badan juga kurang berkemungkinan untuk alahan atau menjadi gemuk , dan ia juga kelihatan mempunyai kesan positif kepada kecerdasan kanak-kanak. Ibu juga boleh mendapat manfaat  - ia dapat mengurangkan risiko kanser payudara dan kanser ovari dan juga berisiko rendah untuk mengalami kemurungan selepas bersalin.

Semua manfaat ini mendorong para ibu untuk memilih susu ibu walaupun pada hakikatnya ia boleh menyusahkan, memakan masa atau sakit dalam beberapa kes. Dan, ia sudah tentu tidak semudah untuk menyusu di khalayak ramai seperti hanya tarik keluar sebotol susu formula. Tetapi ramai ibu memilih untuk membuat pengorbanan ini untuk anak mereka, termasuk mengorbanan pemakanan mereka.

MAKANAN PERLU DIELAKKAN 

Terdapat beberapa makanan yang harus dielakkan oleh wanita yang sedang menyusukan , termasuk:

1. Makanan pedas : Rempah seperti kari dan kayu manis, dan makanan seperti bawang, cili dan lada boleh menyebabkan sakit perut bayi , jadi jumlah pengambilannya perlu dihadkan. Perhatikan tanda-tanda sakit perut , cirit-birit atau muntah-muntah , yang mungkin menunjukkan bahawa sistem penghadaman bayi tidak boleh mengendalikan makanan ini.

2. Buah-buahan sitrus : Seperti makanan yang pedas, buah-buahan sitrus berkemungkinan agak kasar pada perut bayi. Keasidan dan kandungan vitamin C yang tinggi dalam nanas, oren, lemon dan buah-buahan sitrus yang lain boleh menyebabkan bayi sakit perut atau ruam. Hadkan pengambilan bergantung kepada reaksi bayi anda terhadap makanan ini.

3. Sesetengah sayur-sayuran: Ibu-ibu perlu mempunyai sayuran dalam diet mereka, tetapi bagi sesetengah orang is perlu dimakan hanya dalam kuantiti yang kecil kerana mereka boleh menyebabkan gas kepada bayi. Sayur-sayuran termasuk kubis , kubis bunga , timun dan brokoli. Kacang juga termasuk dalam kategori ini.

4. Tenusu : Sesetengah bayi boleh menjadi kolik jika ibu makan produk tenusu terlalu banyak. Elakkan memakan produk tenusu  dalam jumlah yang besar dan perhatikan bagaimana bayi anda bertindak balas kepada produk yang berbeza.

5. Ikan yang mengandungi raksa: Elakkan king mackerel , ikan todak, tilefish dan yu. Ini mengandungi tahap merkuri yang boleh membahayakan bayi. Solid white dan albacore tuna mengandungi tahap merkuri sederhana, jadi hadkan pengambilan ikan dari jenis ini.

6. Kafein : Kafein harus terhad kepada jumlah yang kecil supaya tidak mengganggu corak tidur bayi. Kafein juga boleh menyebabkan gejala seperti gemuruh dan kerengsaan untuk bayi.

7. Alkohol: Jika ibu mahu minum , dia harus menghadkan pengambilannya dan membenarkan masa yang cukup untuk alkohol untuk keluar dari sistem sebelum meneruskan penyusuan . Ia biasanya mengambil masa kira-kira dua jam untuk badan untuk memproses minuman beralkohol.

8. Coklat : Coklat mengandungi kafein dan boleh membuat bayi bergas , jadi ibu-ibu perlu had pengambilan makanan ini.

9. Peanuts : Beberapa kajian menunjukkan bahawa bayi yang menyusui dari seorang ibu yang makan kacang tanah boleh menyebabkan alahan kacang. Walaupun tidak ada bukti kukuh membuktikan fakta ini , ibu-ibu perlu lebih berhati-hati.

10. Lemak tepu dan trans -lemak : Makanan yang mengandungi paras lemak yang tidak sihat ini tidak baik untuk bayi anda. Tepu dan trans -lemak boleh mengurangkan pengeluaran Omega 3 , yang penting bagi pertumbuhan bayi dan perkembangan .

11. Racun : Ini sememangnya bukan makanan , tetapi pelbagai jenis produk makanan boleh mempunyai racun perosak atau racun serangga , jadi ia perlu dibasuh dengan teliti atau kupas kulit sebelum makan. Anda juga boleh memilih dari hasil organik.

MAKANAN YANG BAIK UNTUK MAKAN

Secara umumnya, wanita yang sedang menyusukan harus memberi tumpuan kepada pengambilan diet yang sihat dan seimbang. Ini biasanya memenuhi keperluan pemakanan dalam susu ibu. Ibu-ibu perlu menambah 200 hingga 500 kalori tambahan ke dalam diet ini untuk menampung keperluan dalam penyusuan.

Terdapat beberapa makanan yang sangat bermanfaat untuk diberikan kepada bayi melalui susu ibu , termasuk :

1. Karbohidrat kompleks: karbohidrat Kompleks dalam bijirin penuh , skuasy , epal, beri dan beras perang adalah berkhasiat dan membekalkan tenaga.

2. Lemak yang sihat : Ini termasuk lemak mono dan politaktepu, seperti yang terdapat dalam ikan salmon, avokado dan kacang, dan yang besar untuk diet anda.

3. Protein: Makan daging tanpa lemak, telur, kacang dan makanan protein penuh yang lain untuk pertumbuhan dan perkembangan untuk bayi anda.

4. Kalsium: Susu, keju dan yogurt adalah sumber kalsium yang baik yang diperlukan bayi, cuma diingatkan untuk tidak mengambilnya terlalu banyak.

5. Buah-buahan dan sayur-sayuran : lobak , keledek, tembikai, tomato dan buah-buahan lain dan sayur-sayuran membekalkan vitamin dan nutrien penting .

6. Air: Pastikan anda mendapat air yang banyak. Air kencing berwarna cerah adalah tanda bahawa anda well-hydrate.

7. Vitamin : Ibu boleh terus mengambil vitamin pranatal untuk bulan pertama penyusuan. Kemudian, mereka boleh kembali ke multivitamin biasa.

NOTA MENGENAI DIET

Ramai ibu-ibu yang baru sangat ingin menurunkan berat badan seperti sebelum kehamilan mereka , tetapi mereka yang sedang menyusukan perlu merancang untuk menurunkan berat badan secara beransur-ansur dari masa ke masa . Ibu-ibu memerlukan kalori bukan hanya untuk bayi, tetapi juga untuk stamina mereka sendiri apabila menjaga bayi yang baru lahir . Malah, dengan mengurangkan berat badan terlalu cepat akan membebaskan toksin dalam badan yang berakhir di dalam susu ibu . Hanya makanan yang sihat dan bersenam secara sederhana dan berat badan akan berada pada kadar yang sihat untuk anda dan bayi anda.

No comments:

Post a Comment