Wednesday, September 17, 2014

Tidur Lena Ibu Hamil


Semakin kandungan membesar, semakin tidak selesa pergerakan bakal ibu. Waktu tidur adalah masa yang paling mencabar . Walaupun ia adalah masalah biasa tetapi kekurangan tidur boleh membuatkan ibu menjadi letih dan tidak bermaya.
Untuk mendapatkan tidur yang cukup dan selesa, ibu boleh mempraktiskan beberapa panduan berikut:
  1. Kurangkan minum
Minum air sebanyak-banyaknya pada waktu siang tetapi menjelang waktu tidur, kurangan pengambilannya. Sekurang-kurangnya dua jam sebelum tidur. Ini untuk mengurangkan kekerapan ke bilik air untuk membuang air kecil.

  1. Tidur siang
Sekiranya tidak mendapat tidur mencukupi pada waktu malam, pastikan anda mencari masa untuk melelapkan mata seketika pada waktu siang. Ini membantu mengurangkan keletihan. Walau hanya 10 minit, ia sangat membantu memulihkan tenaga dan kesegaran anda.

  1. Senam di siang hari
Bersenam secara tetap ketika hamil baik untuk tahap kesihatan yang optimum. Ia membantu memperbaiki peredaran darah bagi mengelakkan kaki kejang di malam hari. Tetapi elakkan bersenam ketika menghampiri waktu tidur.

  1. Atasi pedih ulu hati
Bagi mengelakkan pedih ulu hati, jangan baring dalam tempoh satu hingga dua jam selepas waktu makan. Jika masalah pedih ulu hati menjadi penyebab anda tidak dapat tidur, pastikan kedudukan kepala lebih tinggi ketika berbaring. Elakkan makanan berempah, berasid, berlemak atau bergoreng.

  1. Betulkan posisi tidur
Dalam trimester ketiga, amalkan tidur mengiring. Ini bagus untuk menggalakkan peredaran darah untuk kandungan, rahim dan buah pinggang. Elakkan tidur menelentang untuk tempoh waktu yang lama kerana ia boleh membebankan bahagian belakang yang akhirnya boleh menyebabkan ibu sakit pinggang.

  1. Menggunakan Bantal Ibu Hamil (Pregnancy Pillow)
Jika mengalami sakit pinggang, belakang dan perut ketika tidur mengiring. Disarankan menggunakan bantal khas atau dikenali "Pregnancy Pillow" yang direka khas untuk menangani masalah ini. Rata-rata ibu hamil yang menggunakan bantal ini amat berpuas hati dan sangat selesa menggunakannya. Bantal jenis ini sukar untuk didapati di Malaysia, tapi ianya ada dijual secara online di " The Baby Store Malaysia "

No comments:

Post a Comment